Blas de Lezo

Key features:

The Blas de Lezo cruiser was a military ship built in 1923 in Ferrol by the Spanish Naval Construction Company. Powered by steam, it had 4,500 SHP and reached a cruising speed of 29 knots. Its steel hull had a length of 140 meters and a width of 14 m. It had six 152 mm guns and four 47 mm guns. The boat also had 12 torpedo tubes.

The ship was taking part in military exercises together with a flotilla of destroyers. Navigating through the channel between the Centolo and Cape Finisterre, the Blas de Lezo hit shallows not mapped next to the islet. It did not run aground and was trapped, but suffered a leak that would be lethal. The Argos tried to tow the stricken cruiser, but before long it was necessary to come to the rescue of the crew who saw how the Blas de Lezo sunk in the sea of the Costa da Morte.

Características principales:

El crucero Blas de Lezo era un buque militar construido en 1923 en Ferrol por la Sociedad Española de Construcción Naval. Propulsado a vapor, contaba con 4.500 SHP y alcanzaba una velocidad de crucero de 29 nudos. Su casco de acero tenía una eslora de más de 140 metros y una manga de 14 m. Contaba con seis cañones de 152 mm y otros cuatro de 47 mm. Además, el barco contaba con 12 tubos lanzatorpedos.

El buque participaba en unas maniobras militares junto a una flotilla de destructores. Navegando a través del canal situado entre el Centolo y el Cabo Finisterre, el Blas de Lezo chocó contra unos bajos no cartografiados junto al islote. No varó ni quedó atrapado, pero sufrió una vía de agua que resultaría letal. El Argos intentó remolcar el crucero siniestrado, pero en poco tiempo fue necesario proceder al rescate de los tripulantes que vieron como el Blas de Lezo se hundía en el mar de la Costa da Morte.